40 000 Triggz

Jag vaknade tidigt idag för att köra ett pass. Det gick väldigt bra trots all mat man har stoppat i sig under helgen hos min mormor. Efter att jag och min vän hade tränat klart valde vi att äta ute. Det blev veganskt och det var riktigt gott, saknade inte alls kött som jag trodde att jag skulle göra.

wp-image-1359034492

Det blev en liten rundtur i stan efter att vi hade ätit klart sen så åkte vi hem. När jag väl var hemma fick jag bara för mig att kolla hur mycket triggz jag hade på mitt konto.

Triggz är ett slags poängsystem som Nordic Wellness använder sig utav. Man får 100 triggz för varje gång man tränar och vid varje milstolpe får man olika saker. Till min förvåning såg jag att jag hade 43200 poäng och kunde få ut den fina flaskan som är på bilden.

Det är lite roligt att man kan få se hur man har tränat under dessa år. Här får ni se hur det har sett ut för mig.

wp-image-1738109322wp-image-481868882wp-image-2065594935

 

How did i do it (part 3)

Har du inte läst första och andra delen kan du göra det här. part 1 och part 2 


Jag hade lyckats få lite former samtidigt som jag lagt på mig fett. Jag fortsatte att gå upp några kilon till och vägde som max 105 kg i slutet av mars 2016. Jag drack 3 gainers om dagen och åt väldigt mycket mat för att lyckas komma upp till den vikten, struntade fullständigt hur jag skulle gå upp i vikt. Jag skulle bara upp.

När sommaren började närma sig var det dags för min första diet. I och med att jag aldrig hade gjort det tidigare så gjorde jag lite små missar som resulterade i att det inte blev exakt som jag ville. Jag slutade att lyfta tungt och körde nästan bara cardio. Fast jag till exempel kunde lyfta 20 kg valde jag att lyfta 10 kg för att jag trodde att det gav bäst resultat. Jag lyckades gå ner från 105 kg till 83 kg och få en fett % på 13, men förlorade lite mer muskler än vad jag hade kunnat göra.

Anledningen till att jag inte lyckades gå ner mer i fett% var kosten, det förstod jag först senare. Jag var inte jätte noga med kosten och när jag väl hade en cheatday åt jag nästan upp allt jag hade förbränt under veckan. Men jag måste säga att jag ändå var nöjd med resultatet.

IMG_1202
Hittade tyvärr inte lappen men kommer ihåg att jag vägde 83 kg och hade en fett% på 13


Efter sommaren var det dags att bygga muskler igen. Jag måste tillägga att det går att bygga muskler utan att lägga på sig en massa fett men det är mycket jobbigare har jag fått höra.

Jag kände att det var dags att ta träningen till nästa nivå och ökade mina träningsdagar från tre till fem och valde att köra en muskelgrupp i taget. Nu var fokus på att bygga upp mig igen. Till en början var det jobbigt att träna mån-fre men kroppen vänjer sig efter ett tag och det var bara att köra på.

Nu hade jag fått betydligt mer kunskap och började dessutom att följa kända fitness personer. Jag kollade hur dom tränade och formade mitt egna träningsschema. Kosten brydde jag mig fortfarande inte så mycket om. Under 5 månader gick jag upp från 83 kg till 98,3 kg. Jag försökte verkligen att komma upp till 100 kg, men det gick inte.

IMG_1231wp-image-787100458

 

Fredag

Jag har precis tränat klart och det blev ett biceps/triceps pass. Idag hade jag med mig två polare som har bestämt sig för att ta tag i träningen igen. Det är faktiskt riktigt roligt att man har lyckats få folk att få tillbaka motivationen.

Jag tränade på medans jag hjälpte till med att se till så att de gjorde övningarna riktigt. Har man varit borta från gymmet ett tag så är det oftast tekniken och hållningen som är svårast att hantera. Men det gick jätte bra.

IMG_2726IMG_2729


Nu när jag har tränat klart och ätit ska jag och min syster åka iväg till min mormor i Varberg. Det ska bli så otroligt skönt.

Varberg är nästan det enda stället jag verkligen känner att jag kan koppla av och bara samla alla tankar man bär omkring på och så får man äta en massa gott haha.

Ha en trevlig helg gott folk.

How did i do it (part 2)

Har du inte läst första delen kan du göra det här.


Jag började tycka att det var väldigt tråkigt att gå på bandet och jag bestämde mig för att kolla runt och se ifall det var någon som man kände som kunde hjälpa mig att börja styrketräna.

I början ville ingen hjälpa mig. Jag har tidigare varit en person som är en periodare, jag gick all in i en månad och sen så vilade jag i tre. Tror det är många som känner igen sig.

Det gjorde iallafall att folk runt omkring mig inte tog mig på allvar och ville helt enkelt inte träna med mig. Detta gav mig bara mer motivation, jag skulle allt visa dom.

Tillslut hittade jag en vän som är PT och faktiskt gick med på att hjälpa mig med ett träningsschema. Han har tidigare hjälpt andra vänner med scheman och var inte så sugen på att hjälpa mig på grund av att han var irriterad över att folk alltid bad om hjälp men inte tog tag i det senare.

Jag lyckades övertala honom och jag fick ett schema jag skulle följa. Från Oktober 2015 till Januari 2016 tränade jag 3 gånger i veckan och struntade i vad jag åt. Jag hade börjat läsa mycket om träning och kost på internet så jag valde att börja bulka för att enklare bygga muskler. Jag gick upp från 83 kg till 91,1 kg.

Snapchat-2228751445748809488

wp-image-1183286415
Här ser man lite dåligt men väger 91,1 kg och har en fett% på 22,7

Vid den här tidpunkten började jag dessutom att använda en tanita maskin för att mäta min fett% och muskelmassa.

How did i do it (part 1)

How did i do it är en sammanfattning på hur jag lyckades få min kropp på två år. Jag kommer att dela upp inlägget i tre eller fyra delar beroende på hur mycket text det blir. Hoppas det uppskattas.


Du som har läst mitt inlägg FROM FAT TO ALL THAT vet att jag bestämde mig för att börja träna efter att en vän hade sagt att jag aldrig skulle klara av att gå ner i vikt.

Efter lägret hade jag bestämt mig för att ta tag i träningen på allvar. Problemet var att jag inte hade någon kunskap om styrketräning. Jag visste inte hur många gånger man skulle träna i veckan eller hur jag skulle strukturera upp ett schema.

Jag tyckte att det var alldeles för dyrt att skaffa mig en PT. Till en början ville jag bara gå ner, hade inga planer på att få en massa rutor och muskler. Så jag började med att skaffa mig ett gymkort, gick på bandet och bara observerade alla andra som tränade.

Det gick alldeles utmärkt. Jag slutade med all skräpmat och socker och lyckades gå ner från 96kg till ungefär 83 kilo på cirka 1,5 månad.

Jag lyckades gå ner 13 kilo på en ganska kort tid men mådde inte riktigt bra. Jag hade slutat med allt skräp men åt alldeles för lite mat. Jag hade ingen kunskap om kalorier utan gick bara på känsla, det gjorde att jag i slutet var extremt trött och hade för lite energi. (Eat smarter not less)

 

Ett tungt pass

Idag kände jag mig riktigt seg. Igår var jag borta hela dagen och hann dessutom inte att träna. Det blev bara en massa mat.

IMG_2697IMG_2696IMG_2702IMG_2703

Gott var det iallafall men det resulterade till ett lite sämre pass idag, jag orkade inte ens träna Cardio. Jag funderar över att åka till gymmet igen lite senare, vi får se vad jag väljer att göra.

Ben är en muskelgrupp jag måste fokusera mer på. Den senaste tiden har jag slarvat lite. Det är tur att jag alltid har haft köttiga ben. Mina vader har alltid varit stora, det måste nästan bero på att jag tidigare har boxats. Det är mina lår som behöver få en bättre form. Några bra övningar du kan rekommendera?

 

ITS MONDAY. LET THE GAINS BEGIN

Idag är det måndag och jag har precis tränat klart. Bröst står det på schemat och det vet ni vid det här laget om ni har läst mitt träningsschema. Jag är en person som tycker om rutiner och tycker inte om när det sker förändringar. Skulle jag missa någon dag så flyttar jag bara det passet till en dag då jag egentligen skulle ha varit ledig. Oftast blir det på lördagar, då jag har bestämt mig för att inte träna på söndagar.

Jag tror faktiskt att det hade varit bra att variera och chocka kroppen, då den är van att träna på ett likadant sätt. Men det får ske någon annan gång.

wp-image-34555609wp-image-822679257wp-image-1716024334wp-image-252762264wp-image-473335701